tisdag 26 juni 2012

Gratinerade crepes med currykyckling :)

Hur gör du med rester av kött/kyckling när du putsat köttet klart till önskat resultat? Slänger? Det gör inte jag... jag lägger alla de bitarna i en plastpåse och fryser in. Sedan när jag har "samlat" tillräckligt mycket med sådana "påsar", kokar jag de här kött/kycklingresterna... när allt är färdigkokat/lagat "rensar" jag köttet från oönskade ben, senor, skinn osv. Det rena kokta köttet steker jag sedan i mycket med smör och kryddar efter smak. Sedan använder jag det till tex gratänger, pajfyllningar eller som i dagens fall, fyllning till crepes! :) Jag är en riktig spara-tjej när det gäller hushållet! ;):)


Här ser du en hel stekpanna med kokt kycklingkött som jag stekt i smör och kryddat med chilipeppar. Köttet blir ju ganska torrt efter kokning och stekning men med god röra blir det perfekt! :)


Här har jag blandat kycklingköttet med majonnäs och curry. Den här middagen var kylskåpsrensning... jag hade ingen ruccola eller babyspenat som jag annars bruka gegga in i röran...
Röran lägger jag på de favvo crepes/pannkakor som jag nu har gjort flera gånger efter kanon tips hos Fröken Nilssons kök. Mitt mejerifri-anpassade recept på crepes hittar du här.


Sedan lägger jag alla crepes med fyllningen i en ugnsform och strö på osten:


In i ugnen, 225 grader tills osten smält och fått lite färg:


Så enkelt, billigt och gott! :)
Har du några tips/sätt hur man kan ta vara på matrester? :)

14 kommentarer:

  1. Oh vad gott det ser ut :) Dessvärre funkar inte länken till det mjölkfria receptet på crepes?
    :-) /ina

    SvaraRadera
  2. Håller med, massage är aldrig fel =)
    Vad smart att du gör på de sättet, jag har blivit bättre på att spara nu. Innan var jag en riktig slösa. Åt inte av vissa saker och så blev de gamla osv. Tack för tipset, de ser jättegott ut! Ha en toppen dag! Dax för jobb nu :/ Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sådan var jag förut när jag bodde hos föräldrar... men när man flyttar ut, speciellt till ett annat land och måste försörja sin familj... blir man på nåt sätt "klokare"... :)
      Ha en toppen dag!
      Kram

      Radera
  3. Perfekt sätt att ta hand om rester på. Ser jättegott ut, var länge sen jag gjorde crepes nu ..
    Jag slänger nästan aldrig mat, vi har lunchlådor varje dag både jag o min man och ibland har vi typ 3 små rätter ..;).
    Annars är ju grytor, gratänger, sallader, omeletter, pytter perfekt för rester. Blir lite nya recept varje gång.
    =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är sant det, blir lite olika nya recept varje gång när man tar vara på resterna... :)

      Radera
  4. Åh vad gott det ser ut! Älskar verkligen crepes, men jag misslyckas alltid, får inte till mina LCHF-crepes. Måste kanske göra ett nytt försök! Ha en bra kväll! Kram / Camilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prova mitt recept! Omöjligt att misslyckas! :)
      kram

      Radera
  5. Smidigt att ta tillvara rester. Det blir sällan rester kvar här hemma men ofta görs det blandade matlådor eller liknande av resterna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, samma här... slänger aldrig maten! :)

      Radera
  6. Ser vannsinnigt gott ut! Jag är lite smått kär i pannkakor och så klart crepes. Ibland kan jag ställa mig och steka pannkakor och bara frossa i det:). Just nu försöker jag undvika mjöl och tack vare dig så vet jag att det går bra, det finns ju annat:).
    Hoppas du har det skönt och njuter av dagarna!
    Varma kramar till dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är så glad att jag kan ge andra inspiration att är glutenfritt! :)
      Kramar!

      Radera
  7. Jag fick stå och vänta i 5-10 minuter kanske :P Tur jag hade gott om tid, hehe. Inte alla dagar jag har de, fniss!
    Perfekt, då ska jag testa kålrabbi. Tack för tipset :P

    SvaraRadera