måndag 23 januari 2012

Asiatisk lax med blomkål- och gurksallad :)

Här kommer ett recept till från mina matpärmar som jag har gjort om till mer LCHFvänligt! Lax med syrlig blomkål- och gurksallad. Om man vill kan man också servera avokado (den har jag inte på bilden)
Här är receptet på Asiatisk lax med blomkål- och gurksallad:
Du behöver: (alla mått är ca-mått, jag har nämligen tappat papperet med receptet, så jag skriver från huvudet)
laxfilé (ca 600 g)
limesaft
chilipeppar eller chiliflingor (i mitt fall)
cayennepeppar
flingsalt
Till sallad:
blomkål (ca 200-300 g)
1 halv lagom stor gurka
ca 0.5 dl sesamfrön
risvinsvinäger (prova Dig fram hur mycket syra Du vill ha i salladen)
limesaft
salt
svartpeppar
Så här gör Du:
1. Lägg laxfilé i en ugnsäker form. Droppa över limesaft, krydda och salta. Låt stå och marineras ca 10-15 minuter.
2. Stek laxen i ugnen 200 grader ca 15-20 minuter. Lägg aluminiumfolje över formen med laxen.


3. Skär tunt blomkål och gurka. Jag använde mig av en s.k. mandolin, men man kan säkert göra det med osthyveln eller kniv.
4. Tillsätt limesaft, risvinsvinäger och kryddor.
5. Rosta sesamfrön i en torr stekpanna. Blanda i frön i salladen.




1 kommentar: