måndag 26 december 2011

Gravad lax :)

Jag är mycket för att planera saker i god tid... det är nog så med allt... 
Därför redan på AnnanDagJul började jag planera Nyårsmaten. Vi ryssar firar först Nyår och sedan Jul (7 jan) och därför blir all spänning, förväntan och härlig stämning riktad just till Nyårsafton! Jag brukar alltid komponera ihop s.k. Nyårsbuffé, som består av flera förrätter, varmrätter och efterätter. 
Som sagt, Nyårsbuffé har jag redan planerat färdigt (alla bilder och recept kommer senare)! Och till en av förrätterna behöver jag gravad lax. Och sådan som jag är som alltid måste göra maten från scratch har jag laxen i kylen som ligger och gravas! :)



Här är receptet på Gravad Lax (det har jag hittat i Annas mat, en mycket bra bok med många bra recept och tips som jag köpt för ca 12 år sedan):
Du behöver:
Laxfilé sida, ca 1,5 kg
6 msk salt (ej mineralsalt)
6 msk socker
2 tsk grovstött vitpepparkorn
massor med dill (svårt att skriva exakt mått, men så mycket så att det täcker hela laxen)
Så här gör Du:
1. Dela laxsidan i två jämnstora bitar.
2. Blanda ihop salt, socker och peppar i en liten skål.
3. "Klappa" in/gnida in laxhalvorna med kryddblandningen, avsluta med dill.
4. Lägg ihop laxbitarna  "skavfötters" så att ena laxhalvans tjocksida kommer mot den andra halvans tunna sida.
5. Lägg in alltsammans i dubbla plastpåsar och placera i kylskåpet.
6. Låt laxen ligga där 2 dygn, vänd påsen ett par gånger under tiden.
7. Laxen håller sig fint minst 3-4 dagar i kylskåpet, men man bör skrapa bort kryddblandningen och hälla bort det salta spad som bildats - annars blir laxen för salt. Det går också bra att frysa gravad lax, den håller sig fräsch i ca 3 veckor. Lägg fisken med mycket hackad dill i en plastpåse, gärna i portionsbitar. Det salta spadet ska inte vara med.

Jag tycker absolut att den laxen är LCHF-vänlig! Sockermängden är inte så stor på hela laxen plus att den försvinner rätt mycket under själva gravningen! :)


1 kommentar:

  1. I am sure this post has touched all the internet users, its
    really really fastidious post on building up new weblog.


    Here is my webpage; 3x pitching velocity program

    SvaraRadera