söndag 26 december 2010



Jag har i några dagar suttit och planerat Nyårsfestmat. I Ryssland är det stor fest som alla väntar på hela året, precis som här i Sverige, väntar alla på Julhelgen. Vi lagar mycket mat och firar/festar i minst två dagar, ibland mer ;) Man kan faktiskt jämföra Nyårsbord i Ryssland med Julbord i Sverige! Mycket mat ska det vara! En liten skillnad är att det inte finns några som helst traditioner på vilka maträtter Nyårsbordet består av. Varje familj, kompisgäng bestämmer det själv! Här nedan ser Du alla maträtter som jag kommer att laga till vår nyårsfirande. Vi kommer att fira Nyår hemma hos oss med våra ryska kompisar! Jag har hittat alla recept runt om på nätet så alla maträtter är länkade! :) Hoppas Du kan ha nytta av dessa recept och kanske bestämmer Dig att laga något till ditt Nyårsbord! ;) För här ska det ätas och drickas! :)

Nyårsfest meny:

Barnvänliga zakuski/förrätter:

Garnir/Tillbehör till varmrätter:

Gorjachee/Varmrätter:

Desert/Efterätter:
Små knäck pannacottas

Som Du har märkt har jag skrivit vissa ord på ryska:
Zakuski betyder Förrätt, Garnir betyder Tillbehör till Varmrätt, Gorjachee betyder Varmrätt och Desert betyder Efterrätt :)

2 kommentarer:

  1. vad gott!! men desert tror jag alla visste att det var efter rätt!! xD (L)

    SvaraRadera
  2. Det tror jag också, det låter ju likadant både på ryska och svenska :)

    SvaraRadera