tisdag 10 augusti 2010

Bröd i långpanna

Jag har ju redan skrivit en gång att jag tycker att det är jobbigt med allt mjöl på bakbordet när man bakar och behöver knåda och kavla deg... Men jag bakar bröd eller bullar ändå, fast i en långpanna! :)

Här kommer recept på ett mycket gott bröd i långpannan :)


Till ca 20 bitar:
1 paket jäst, ca 50 g
5 dl vatten, 37 grader
250 g kesella
1/2 msk salt
4 dl rågsikt
8 dl vetemjöl
1 dl fyrakorn kross
1 uppvispat ägg
1 1/2 dl saltade frön, t ex sesamfrö, solrosfrö och pumpakärnor
Smula ner jästen i en bunke. Rör ut den i lite av vattnet. Häll på resten av vattnet, kesella, salt och mjöl. Arbeta ihop till en deg och knåda den väl. Jäs under bakduk ca 45 minuter.
Sätt ugnen på 225 grader. Stjälp över degen i en bakpappersklädd långpanna. Kavla ut den lätt så den täcker hela formen. Pensla med ägg och strö på frön. Låt jäsa i ytterligare 15 minuter. Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter. Stjälp upp och låt brödet svalna på galler.




1 kommentar:

  1. Tack för de snälla kommentarerna på min blogg! :)Receptet ovanför måste jag testa, det ser jättegott ut!

    SvaraRadera